Rola i znaczenie
wycieczek oraz
pracy krajoznawczo-turystycznej
w edukacji szkolnej
-
Dlaczego
wycieczka?
-
Wycieczki w
procesie nauczania
-
Znaczenie
wychowawcze wycieczek.
-
Krajoznawstwo
i turystyka pomaga w nauczaniu i wychowaniu.
Dlaczego wycieczka?
Jedną z form organizowania pracy
dydaktyczno-wychowawczej z młodzieżą na terenie szkoły są wycieczki i
rajdy. Dobrze pomyślane i realizowane ułatwiają poznanie rzeczy i
zjawisk, wpływają na rozwój spostrzeżeń, wyobraźni i myślenia,
przyczyniają się do kształtowania i rozwijania uczuć patriotycznych,
społecznych, estetycznych oraz wpływają na kształtowanie się takich cech
charakteru, jak np. koleżeńskość, wytrwałość czy zaradność. Wycieczki
zbliżają nadto szkołę do życia, ukazują działalność człowieka i zmiany,
jakie człowiek dokonuje w otaczającym go świecie.
Wycieczka z reguły budzi zainteresowanie
młodzieży, jest więc ważnym motywem uczenia się i poznawania
otaczającego świata, co pod względem dydaktycznym ma przecież niemałe
znaczenie. Słowem, wycieczki i rajdy jako forma organizacji pracy w
szkole mają tyle walorów, że ze wszech miar zasługują na jak najszersze
stosowanie w praktyce pedagogicznej. Niejednokrotnie jest to forma
pracy dydaktyczno-wychowawczej konieczna i wprost niezastąpiona, a
równocześnie nie zawsze doceniana, właściwie organizowana i
przeprowadzana.
Z tego względu wydaje się niezbędne
wykazanie pozytywnego znaczenia wycieczek i rajdów od strony
poznawczej, kształcącej i wychowawczej i zachęcenie nauczycieli do
stosowania tej formy pracy, co autor niniejszego referatu postara się
zrobić.
Wycieczki
w procesie nauczania.
Wycieczki szkolne posiadają
doniosłe znaczenie w procesie nauczania. Wyszczególniane są w programach
nauczania wszystkich klas i wszystkich rodzajów szkolnictwa. Mimo
niezaprzeczalnych walorów, wycieczki jako formy organizacyjne procesu
nauczania nie są jeszcze rozwijane w stopniu wystarczającym, a idea ich
stosowania nie zawsze znajduje pełne zrozumienie wśród nauczycieli i
wychowawców. Znaczna część z nich, zamiast pozwolić uczniom na
zgłębianie i rozszerzanie wiedzy w toku wycieczek, pracuje z nimi w
sposób tradycyjny drogą słownego przekazywania informacji, co czyni
nauczanie werbalnym, posiada niewątpliwie negatywny wpływ na efektywność
nauczania.
W świadomości niektórych nauczycieli
pokutują jeszcze fałszywe pojęcia związane z rozumieniem sensu wycieczki
szkolnej czy rajdu, które część nauczycieli utożsamia zwykle z absolutną
bezczynnością w terenie naturalnym, nie dostrzegając w wycieczkach
szkolnych ich ogromnego znaczenia dydaktycznego.
Żaden wykład prowadzony przez najbardziej
utalentowanego pedagoga nie jest w stanie zastąpić poznania przez
bezpośredni, osobisty ogląd. Poznanie będzie jednak wnikliwsze i
pełniejsze, jeżeli jego proces zostanie właściwie zorganizowany, a
poznający przygotowany do odbierania odpowiednich wrażeń.
Powszechnie stosowany w nauczaniu system
lekcyjny – zdaniem pedagogów – nie spełnia założeń sprzyjających
poglądowości nauczania, a pomoce naukowo dydaktyczne jedynie w części
ułatwić mogą proces poznawania rzeczy i zjawisk.
Istnieje cały szereg przedmiotów
nauczania, których zrozumienie ułatwić może wycieczka. Do przedmiotów
tych należą w pierwszej kolejności geografia, biologia, ochrona
środowiska, historia, fizyka z astronomią, chemia, język polski, języki
obce czy kultura fizyczna. Wycieczka w tych obowiązkowych przedmiotach
nauczania zapobiega werbalizacji organizowanego procesu, ustrzega
uczniów przed powstawaniem niedokładnych i nieścisłych lub wręcz
błędnych wyobrażeń o istocie poznawczych rzeczy i zjawisk oraz zbliża do
środowiska naturalnego wywierającego w procesie dydaktyczno-wychowawczym
wielokierunkowy wpływ na ucznia szeroką gamą bodźców.
WYCIECZKI W PROCESIE UŚWIADAMIANIA UCZNIOM
CELÓW I ZADAŃ NAUCZANIA
Nie ulega chyba żadnej wątpliwości,
że formą pracy z uczniami, która może wywołać jak najżywsze
zainteresowanie przedmiotem poznania, jest wycieczka pojęta jako punkt
wyjścia w procesie poznawczym ucznia, jako niezbędny czynnik w ogniwie
zwanym uświadomieniem uczniom celów i zadań nauczania.
Wycieczka zorganizowana w celu
uświadomienia uczniom celów i zadań nauczania może odegrać wielką rolę
wzbudzając zainteresowanie, aktywność i postawę badawczą. Może ona
sprawić, że rzeczy i zjawiska pozornie znane, codzienne i zobojętniałe
przez to , że stale się je spotyka, odkrywają jakieś ciekawe strony,
powiązania i wzajemne zależności. Uczeń staje przed nimi jak przed czymś
zupełnie dla siebie obcym, nasuwają mu się nowe, ciekawe problemy, które
warto poznać dokładniej. Uczniowie umiejętnie kierowani przez
nauczyciela, mogą samodzielnie wysuwać konkretne zadania do
szczegółowego i już planowego opracowania. Sami próbują określić, czego
chcieliby się nauczyć, czego dowiedzieć, co zbadać lub zrobić.
Jeżeli nauczyciel potrafi pobudzić
inicjatywę młodzieży we właściwym , zgodnym z programem nauczania
kierunku, to może w piękny sposób przygotować siebie i klasę do dłuższej
, systematycznej pracy. Młodzieży będzie się wydawało, że uczą się tego,
czego chcą, sami bowiem wysuwają zagadnienia, ustalają kolejność, często
zgłaszają indywidualne propozycje opracowania jakiegoś problemu.
W ten sposób nauczanie spełni ważny
postulat w dydaktyczny: będzie zgodne z zainteresowaniami uczniów.
Ponadto nauczyciel słuchając wypowiedzi swych wychowanków, może łatwo
zorientować się, czym młodzież z jego środowiska bardziej się
interesuje, o czym więcej lub mniej wie. Dzięki temu będzie mógł
bardziej wnikliwie dobrać i uszczegółowić treści nauczania tak, aby było
to dla nich korzystne, zgodne z ich potrzebami wewnętrznymi, Bardziej
przystępne, łatwiej wyzwalające w nich własną aktywność i chęć
działania.
WYCIECZKI W PROCESIE ZAZNAJAMIANIA
UCZNIÓW Z NOWYM MATERIAŁEM I JEGO OPRACOWANIEM
W praktyce pedagogicznej wycieczki
prowadzone wyłącznie dla uświadomienia uczniom celów i zadań nauczania,
dla wywołania w nich właściwego nastawienia do nauki ,są organizowane
niezbyt często. Częściej mają zastosowanie wycieczki w celu
zaznajomienia uczniów z nowym materiałem i jego opracowanie. Wycieczka w
tym przypadku jest dla nauczyciela taką formą pracy z uczniami, w czasie
której może on stworzyć najlepsze warunki do bezpośredniego poznawania
wielu zjawisk i zależności, których znajomości wymaga program danej
klasy.
Okazuje się, że aby zaznajomić ucznia z
czymś „nowym’’, nie wystarczy pozwolić mu dostrzec to, czego nie zna,
ale trzeba także zorganizować mu warunki do jak najwnikliwszej,
planowej, systematycznej i celowej obserwacji. Przez bezpośrednie
zetknięcie się z przedmiotem poznania rozbudzamy ciekawość i
zainteresowanie, umożliwiamy większą koncentrację uwagi i nastawienie
całej świadomości na przedmiot poznania. Takie podchodzenie do
rzeczywistości zostawia już w momencie poznania zmysłowego trwalszy i
głębszy ślad, niż zdobywanie wiedzy tylko za pomocą słowa mówionego i
pisanego.
Zapoznanie ucznia z nowym materiałem
polega również na tym, aby w oparciu o własne obserwacje, przeżycia,
porównywanie itd. Dochodził on do poznania ogólnych i istotnych
własności przedmiotów i zjawisk w otaczającej rzeczywistości
przyrodniczej, gospodarczo-społecznej i kulturalnej.
W ten sposób poprzez wycieczkę realizuje
się dwa niezmiernie ważne ogniwa procesu nauczania. Mianowicie : po
pierwsze- zaznajomienie ucznia z nowym materiałem nauczania, i po
drugie- doprowadzenie do nowych pojęć , sądów, analizy i wniosków.
Wycieczka, którą prowadzimy, aby młodzież
zapoznała się z nowymi zjawiskami, powinna zawierać w zasadzie= w części
przeznaczonej na realizację tego celu następujące momenty:
1.
Przypomnienie celu wycieczki.
2.
Zetknięcie się uczniów z nowymi
rzeczami oraz zjawiskami i ich obserwacja.
3.
Doprowadzenie do wytworzenia przez
uczniów nowych pojęć, sądów, których zdobycie było celem wycieczki.
4.
Zebranie materiałów, które będą na
lekcjach przedmiotem dalszego opracowywania i utrwalania zdobytych już
na wycieczce wiadomości.
Powstaje pytanie, jakimi metodami
nauczania należy posługiwać się na wycieczce, aby efekty były jak
najlepsze, aby zainteresowanie uczniów nie słabło w miarę poszerzania
ich wiedzy, ale wzrastało, pobudzając do myślenia i działania.
Najczęściej stosowane metody to :
-
Obserwacja kierowana ( gdy zadania
poznawcze są rozległe i stosunkowo trudne, nauczyciel posługuje się
poleceniami i pytaniami ),
-
Obserwacja samodzielna ( uczniowie w
oparciu o wyrobione już umiejętności przeprowadzają obserwacje
bardziej samodzielnie, są wyposażeni przez nauczyciela w instrukcję ze
wskazaniami co i jak obserwować ),
-
Pokaz z objaśnieniami nauczyciela czy
innych ludzi jak przewodnicy, kustosze, leśnicy, a nawet uczniów,
którzy zetknęli się z danymi zagadnieniami ( stosowana tam, gdzie
równocześnie ze spostrzeganiem ucznia muszą wystąpić dodatkowe
objaśnienia ),
-
wywiad – może być wykorzystywany
szczególnie na tych wycieczkach, w czasie których mamy do czynienia z
człowiekiem, z jego działalnością, możliwość zadawania pytań oraz
obserwacja w czasie słuchania objaśnień aktywizuje umysł ucznia i w
jeszcze większym stopniu zaspakaja jego ciekawość poznawczą.
WYCIECZKI W PROCESIE UTRWALANIA WIADOMOŚCI
I WYRABIANIA UMIEJĘTNOŚCI
Stosunkowo często organizuje
się wycieczki w celu utrwalenia wiadomości i umiejętności, które
uczniowie już zdobyli na lekcjach w klasie. Wycieczki te mają bardzo
dużą wartość dydaktyczną, bo nawet jeśli uczniowie poznali rzeczywistość
w oparciu o odpowiednio dobrane pomoce naukowe, to zagadnienie łączenia
zjawisk, faktów i przedmiotów ze środowiskiem mogło wystąpić w bardzo
słabym stopniu albo nie wystąpić w ogóle.
Niejednokrotnie również z
uwagi na czynnik emocjonalny organizujemy wycieczki raczej w celu
utrwalania wiadomości, niż zaznajamiania z nowym materiałem. Posiadane
już wiadomości rzeczowe mogą bardziej jeszcze wzmocnić chęć osobistego
przeżycia, zetknięcia się z rzeczywistością, która staje się bliższa. Do
oglądania przedmiotów, faktów i zjawisk podchodzimy wówczas z większym
zrozumieniem i z większym nastawieniem uczuciowym
W czasie wycieczki dla
utrwalenia wiadomości i umiejętności nauczyciel ma możność sprawdzić,
jak uczniowie przyswoili sobie pojęcia oraz zaobserwować, czy umieją
nimi operować. Jego zadaniem jest stworzenie takich sytuacji i
zastosowanie takich metod, aby uczniowie musieli się ćwiczyć w
zastosowaniu swojej wiedzy w praktycznej działalności. Metody, którymi
posługujemy się na wycieczce prowadzonej dla utrwalenia wiadomości
zdobytych w klasie, nie są właściwie innymi metodami niż stosowane w
klasie przy zdobywaniu wiadomości i umiejętności. Ich charakterystyczną
cechą jest jednak to, że wszystkie w dużo większy sposób angażują
świadomość i aktywność ucznia. Z metod, przy których stosowaniu bardzo
mocno występowało kierowanie przez nauczyciela zdobywaniem wiedzy lub
podawanie uczniom wiedzy gotowej, stają się bardziej samodzielnymi
metodami pracy uczniów. Dotyczy to zarówno obserwowania, jak wypowiedzi
ustnych i praktycznego działania.
Podstawowe metody
wykorzystywane w tego typu wycieczkach to:
-
obserwacja problemowa ( uczniowie
samodzielnie pracują nad rozwiązaniem jakiegoś zagadnienia ),
-
pokaz z objaśnieniami przeprowadzany
przez samych uczniów pojedynczo lub w pracy zespołowej ( ich
wiadomości mogą być rozszerzone dzięki samodzielnej pracy domowej -
referaty)
Omawiając dotąd wycieczki, których celem
było poznawanie przez uczniów przedmiotu i zjawisk, zbieranie materiału
faktycznego w tym zakresie oraz porządkowanie spostrzeżeń, wyjaśnianie
zjawisk i kształtowanie pojęć, utrwalanie zdobytych wiadomości i
posługiwanie się zdobytą wiedzą w praktyce, nie powinniśmy ograniczać
się wyłącznie do słów i obserwacji wzrokowej. Bardzo ważny jest aktywny
udział młodzieży w wycieczkach przejawiający się w zbieraniu okazów,
robieniu notatek, rysunków, fotografowaniu czy nawet posługiwaniu się
dyktafonem. Zdobyte tą drogą materiały mogą być wykorzystane
niejednokrotnie na lekcjach powtórzeniowych w szkole, mogą również
zapoczątkować czy też wzbogacić już istniejące zbiory szkolne, a nieraz
obudzić w młodzieży głębsze zainteresowanie w jakimś kierunku.
Znaczenie wychowawcze
wycieczek
Okazuje się , że wycieczka jest doskonałym
terenem, na którym nauczyciel może lepiej poznać swojego wychowanka. Już
nawet przygotowanie wycieczki (dłuższe lub krótsze, zależnie od jej
rodzaju i charakteru ) pozwala wychowawcy obserwować pewne właściwości i
różnice indywidualne, które dotąd albo wcale się nie ujawniały, albo
występowały w nieznacznym stopniu.
Oczywiście, niewspółmiernie więcej
możliwości poznania wychowanków dostarcza wycieczka wówczas, gdy
wychowawca przebywa razem ze swoją grupą, bezpośrednio z nią się styka i
ma możność obserwowania ucznia w różnych sytuacjach i okolicznościach
Słowem na wycieczce możemy poznać naszych wychowanków od strony ich
postawy społecznej i moralnej, od strony zaznaczających się cech
charakteru. Ponadto na wycieczce zaznaczy się u różnych uczniów w różnym
stopniu szybkość reakcji na ciągle zmieniające się fakty i zjawiska,
będą się przejawiały różne zainteresowania. Jedni np. okażą się wrażliwi
na piękno przyrody, inni jej piękna nie odczują.
Spostrzeżenia te pozwolą wychowawcy nie
tylko inaczej, pełniej spojrzeć na wychowanka, ale niejednokrotnie także
wpłynąć na niego w pożądanym kierunku, wykorzystać jego właściwości
psychiczne, jego uzdolnienia i zainteresowania dla dalszego jego rozwoju
lub zapobiec w kształtowaniu się niepożądanych, ujemnych cech
charakteru.
I właśnie wycieczka stwarza duże
możliwości poznania wychowanków, przyczynia się do dalszego pogłębiania
ich właściwości pozytywnych, które już wyraźnie się zaznaczyły, a także
wpływa na budzenie się i rozwijanie pożądanych cech umysłu i charakteru,
których brak mógł nieraz wystąpić w rażący sposób. Dlatego trzeba
jeszcze raz podkreślić, że przeżycia wycieczkowe są niezmiernie cenne w
pracy wychowawczej . Nigdzie młodzież nie zżywa się wzajemnie tak jak na
wycieczce, gdzie wszyscy mają wspólne cele, razem pokonują pewne
trudności i muszą swoje osobiste wymagania podporządkować dobru grupy,
nigdzie wychowawca nie pozna tak szybko swoich wychowanków i nie nawiąże
z nimi bliskich, przyjacielskich stosunków. Właśnie tu wychowawca
stawiając wymagania i konsekwentnie je egzekwując ma jednocześnie okazję
do wykazania dbałości o swoich wychowanków.
Podsumowując znaczenie wycieczek szkolnych
w procesie wychowawczym trzeba sobie uzmysłowić ich ogromną rolę
przejawiającą się następująco:
·
wycieczki pozwalają lepiej poznać
młodzież,
·
przyczyniają się do kształtowania
pożądanych cech życia zespołowego,
·
wpływają na rozwijanie uczuć
estetycznych i patriotycznych.
Krajoznawstwo i turystyka pomaga w nauczaniu i wychowaniu
Krajoznawstwo i turystyka
są zjawiskami o różnorodnych, doniosłych funkcjach społecznych. Jako
jedna z form działalności społeczno-kulturalnej zawiera w sobie problemy
kulturalne, oświatowe, wychowawcze i zdrowotne. Podstawowe jej zadania
to :dostarczenie wypoczynku psychicznego i fizycznego, poprawienie stanu
zdrowia a jednocześnie dostarczenie nowych wrażeń intelektualnych,
wzbogacenie przeżyć emocjonalnych oraz rozszerzenie i pogłębienie
wiadomości w zakresie różnych dziedzin życia.
Ruch
krajoznawczo-turystyczny jest już od wielu lat masowym zjawiskiem
społecznym. Motywem zasadniczym i siłą napędową tego ruchu, który niesie
często zmęczenie, niewygodę i wydatki jest ciekawość poznania i
obserwacji kraju i ludzi, z ich dokonaniami, sposobem życia i bycia,
myślenia i działania społecznego.
Szczególne predyspozycje do
poznawania i obserwacji kraju ojczystego i ludzi w nim żyjących posiada
młodzież szkolna.
Wdrażanie młodzieży od
najwcześniejszych lat umiejętności wykorzystania dla odpoczynku czasu
wolnego od nauki, umiejętności bardzo cennej w wieku późniejszym- to
ważne zadanie współczesnej szkoły.
Aby zaszczepić młodzieży
potrzebę kontynuowania różnych form turystyki należy dla niej
przygotować i przeprowadzić we właściwy sposób imprezy
krajoznawczo-turystyczne ( wycieczki, rajdy , zloty, obozy ).
W zakresie dydaktyki-
imprezy krajoznawcze- turystyczne przyczyniają się do zwalczania
werbalizmu i formalizmu, rozwijają różnorodne zainteresowania, sprzyjają
procesowi świadomego i aktywnego zdobywania wiedzy przez uczniów, wiążą
naukę z życiem, realizują najbardziej poglądowe metody nauczania.
Młodzież w bezpośrednim kontakcie ze środowiskiem przyrodniczym i
społecznym kształci umiejętności obserwowania zachodzących w nim
zjawisk, nawiązuje kontakt z instytucjami naukowymi, gospodarczymi i
społecznymi.
W zakresie wychowania –
imprezy te pogłębiają miłość do ojczystego kraju, kształcą wolę i
charakter, rozwijają wytrwałość i umiejętność radzenie sobie w trudnych
sytuacjach życiowych, wytwarzają w zespole młodzieżowym serdeczną,
koleżeńską atmosferę oraz więź między uczniem a nauczycielem.
Młodzież znajduje w
wędrownictwie ogromne możliwości wyżycia się oraz zaspokojenia chęci
poznania świata. Wędrownictwo sięga w sposób mistrzowski do najgłębszych
podstaw jej psychofizycznego rozwoju, w naturalny sposób zaspakaja
dążenia i potrzeby rozwijającego się organizmu młodego człowieka.
Dlatego też nauczyciele powinni sięgać do wędrownictwa jako do wyjątkowo
atrakcyjnej metody i formy pracy, niezawodnej w każdych niemal warunkach
i w odniesieniu do całej prawie młodzieży bez względu na wiek i
środowisko.
Turystyka i krajoznawstwo
to ważne elementy działalności dydaktyczno-wychowawczej współczesnej
szkoły. Dlatego też zajęcia turystyczno-krajoznawcze a w szczególności
imprezy krajoznawczo-turystyczne powinny być dobrze wkomponowane w rytm
pracy w szkole, uatrakcyjniając jej działalność.
Reasumując przedstawiony w
powyższym referacie pogląd na pozytywne znaczenie wycieczek szkolnych
oraz imprez krajoznawczo-turystycznych chciałabym jeszcze raz podkreślić
i myślę , że wszyscy nauczyciele się ze mną zgodzą, iż raz zdobyte
wiadomości w toku działania uczniów na wycieczce, obozie lub rajdzie
bardzo szybko zostaną wyryte w pamięci młodzieży po wieczne czasy, o ile
nauczyciel je utrwali w procesie nauczania.
Nic tak nie pomaga
młodzieży zrozumieć trudnych zjawisk i procesów przyrodniczych i
społecznych jak doświadczenie i praktyka zdobyta na łonie natury.
Dokonanej obserwacji, doświadczenia i praktyki podczas wycieczki czy
imprezy krajoznawczo-turystycznej nie zdoła zastąpić nawet
najdoskonalsza metoda dydaktyczna. Tą właśnie metodą, jaką daje
krajoznawstwo i turystyka, w nauczaniu jest metoda poglądowości i
doświadczenia.
Bibliografia :
Bykowski L. – „Wycieczki
szkolne”
Czajkowska Z., Czajkowski
S, – „Wycieczka uczy i wychowuje’’
Łobożewicz W., Łobożewicz T
– „Krajoznawstwo i turystyka w systemie
dydaktyczno-wychowawczym
szkoły’’
Łobożewicz T.- praca
zbiorowa – „Krajoznawstwo i turystyka w szkole”
Szewczyk C. – „Nauczyciel
jako organizator imprez krajoznawczo –
turystycznych’’
Denek K. – praca zbiorowa –
„Poznawcze i wychowawcze aspekty
Krajoznawstwa i turystyki w
szkole”
Denek K. – „Poradnik
opiekuna SKKT”
Denek K. – „ Inne formy
działalności turystyczno-krajoznawczej”
Opracowała – mgr
Gabriela Michalska |