P
rocedury organizacyjne wycieczek szkolnych
w Bielskiej Szkole Przemysłowej


 

         W związku z nowo wprowadzonymi przepisami dotyczącymi zasad organizacji wypoczynku młodzieży i szkolnej działalności w zakresie krajoznawstwa i turystyki , oraz po zapoznaniu się ze zmianami tych przepisów na kursie kierowników wycieczek szkolnych zorganizowanym przez Oddział Beskidzki PTSM w Bielsku-Białej dla nauczycieli naszej szkoły, okazało się zasadnym utworzenie ścisłych procedur, obowiązujących przy organizacji własnych wycieczek szkolnych.

         Chcąc wspomóc nauczycieli naszej szkoły , zwłaszcza młodych wychowawców, którzy  nie zawsze znają i mają dostęp do przepisów związanych z organizacją wycieczek ,zespół w składzie :mgr Gabriela Michalska i mgr Grzegorz Holerek podjął się opracowania tych procedur – dzieląc się wiedzą i doświadczeniem na ten temat ( mgr Holerek jest przewodnikiem beskidzkim, mgr Michalska od lat współpracuje z PTSM i PTTK ) . Za podstawę prawną powyższego zagadnienia przyjęto rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 08.11.2001 w sprawie warunków i sposobu organizowania przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki krajoznawstwa i turystyki oraz z dnia 31.12.2002 roku w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach

i placówkach.

 Posiłkując się literaturą fachową w tym zakresie opracowano etapy przygotowawcze, jakie obowiązują organizatorów wycieczek w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych w naszej placówce.

Określono szczegółowe obowiązki kierownika i opiekunów wycieczki oraz regulamin obowiązujący podczas imprezy turystyczno-krajoznawczej.

Dodatkowo przypomniano zasady poruszania się zorganizowanych grup po drogach publicznych i sposób wypełniania karty wycieczki.

Całość opracowania przedstawiono na Radzie Pedagogicznej, udostępniono na  stronie internetowej naszej szkoły, przekazano do czytelni, pokoju nauczycielskiego i wychowawcom klas.

 

Materiały stanowiące załączniki:          

·        Procedury organizacyjne wycieczek

·        Obowiązki kierownika wycieczki

·        Obowiązki opiekuna wycieczki

·        Karta wycieczki/ imprezy

·        Regulamin wycieczki/ imprezy

·        Zasady poruszania się po drogach w czasie wycieczek, w marszu i na biwaku

 

Procedury organizacyjne wycieczek szkolnych

w Bielskiej Szkole Przemysłowej

  

1.    Wycieczki mogą być organizowane w ramach zajęć lekcyjnych, pozalekcyjnych i pozaszkolnych.

2.    Organizacja i program wycieczki musi być dostosowany do wieku, zainteresowań i potrzeb uczniów, ich stanu zdrowia, sprawności fizycznej.

3.    Wycieczek pieszych nie wolno prowadzić w nocy i w niesprzyjających warunkach pogodowych tj. burzy, śnieżycy i gołoledzi.   

4.    W przypadku organizowania wycieczki zagranicznej zgodę na jej organizację wyraża dyrektor szkoły po zawiadomieniu organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny. Zawiadomienie musi zawierać: nazwę kraju, czas pobytu, program pobytu, imię i nazwisko kierownika oraz opiekunów, listę uczniów biorących udział w wyjeździe wraz z określeniem ich wieku.

5.    Każda wycieczka musi być przygotowana pod względem programowym i organizacyjnym. Szczegółowe obowiązki kierownika i opiekunów określają odrębne przepisy ( zał. nr 1 ).

6.    Przed wycieczką należy omówić z wszystkimi uczestnikami – cel wycieczki, wybraną trasę, zwiedzane obiekty oraz obowiązujące zasady regulaminowe :

·       miejsca zbiórek

·       sposoby poruszania się na drogach publicznych ( zał. nr 3)

·       zachowanie w schroniskach i na kwaterach,

·       ogólne przepisy bezpieczeństwa..

7.    Za organizację i przebieg wycieczki odpowiada jej kierownik, który opracowuje regulamin wycieczki ( zał. nr 2 ).

8.    Obowiązkiem uczestników wycieczki jest bezwzględne przestrzeganie ustalonego regulaminu.

9.    Dokumentem uprawniającym do przeprowadzenia wycieczki jest „ karta wycieczki’’ zatwierdzona przez dyrektora szkoły z dwudniowym wyprzedzeniem.

10.Kierownik i opiekunowie nie ponoszą kosztów związanych

     z wycieczką ( przejazd, zakwaterowanie, wyżywienie )

     wydatki z tego tytułu pokrywają uczniowie biorący w niej

     udział.

       

Obowiązki kierownika wycieczki

  

1.    Opracowanie programu i harmonogramu wycieczki oraz wypełnienie karty wycieczki.

2.    Opracowanie regulaminu i zapoznanie z nim wszystkich uczestników.

3.    Zapewnienie warunków do pełnej realizacji programu i regulaminu wycieczki oraz sprawowanie nadzoru w tym zakresie.

4.    Zapoznanie uczestników z zasadami bezpieczeństwa oraz zapewnienie warunków do ich przestrzegania.

5.    Określenie zadań opiekuna w zakresie realizacji programu, zapewnienia opieki i bezpieczeństwa uczestnikom wycieczki.

6.    Nadzór nad zaopatrzeniem uczestników w niezbędny, sprawny sprzęt i ekwipunek oraz apteczkę pierwszej pomocy.

7.    Organizacja transportu, wyżywienia i noclegów dla uczestników.

8.    Dokonanie podziału zadań wśród uczestników.

9.    Dokonanie podsumowania, oceny i rozliczenia wycieczki po jej zakończeniu.

 

 Obowiązki opiekuna wycieczki

  

1.    Sprawowanie opieki nad powierzonymi mu uczniami.

2.    Współdziałanie z kierownikiem w zakresie realizacji programu wycieczki.

3.    Nadzór nad przestrzeganiem regulaminu przez uczniów, ze szczególnym uwzględnieniem przepisów BHP.

4.    Sprawowanie nadzoru nad wykonywanymi zadaniami przydzielonymi uczniom.

5.    Wykonywanie innych zadań zleconych przez kierownika.

 

Regulamin wycieczki

  

1.     Każdy uczestnik wycieczki powinien poznać przepisy BHP związane z turystyką.

2.     Uczestnicy powinni brać udział w opracowaniu i dokładnie zapoznać się ze szczegółowym programem i harmonogramem wycieczki.

3.     Uczniowie są zobowiązani poinformować rodziców ( opiekunów ) o wszelkich informacjach, a w szczególności o :

·        zaleceniach kierownika wycieczki,

·        harmonogramie wycieczki,

·        adresach i telefonach kontaktowych.

4.     Uczestnik powinien dokładnie przygotować się do wycieczki

W zakresie :

·        ubioru i wyposażenia,

·        zaopatrzenia w żywność.

5.     Uczestnik jest zobowiązany zgłosić kierownikowi wycieczki wszelkie

problemy zdrowotne i organizacyjne.

6.     Uczeń punktualnie przychodzi na miejsce zbiórki i podporządkowuje się kierownikowi i opiekunom wycieczki.

7.     Wszyscy uczestnicy zachowują szczególną ostrożność w trakcie przemarszu i przejazdu różnego rodzaju środkami lokomocji i podporządkowują się zaleceniom kierowcy i obsłudze środków transportu.

8.     Po zakończeniu wycieczki, w trakcie podsumowania, uczniowie powinni zgłaszać i omawiać wszelkie zaistniałe problemy.

 

Zasady poruszania się po drogach w czasie wycieczki

  

1.     W czasie wycieczki jej uczestnicy podporządkowują się zleceniom prowadzącego wyznaczonego przez kierownika wycieczki.

2.     Uczestnicy idą zwartą grupą w szyku uzgodnionym przez prowadzącego, maksymalnie czwórkami, na przodzie grupy zawsze idzie prowadzący wycieczkę, następnie najsłabsi którzy nadają tempo marszu, kolumnę zamyka opiekun wycieczki.

3.     Kolumna porusza się prawym poboczem drogi zajmując nie więcej niż połowę szerokości drogi. W czasie marszu należy zwracać uwagę na poruszające się po drodze pojazdy. W przypadku gdy nie ma chodnika lub miejsca przeznaczonego dla pieszych, maszerując małymi grupkami lub pojedynczo idziemy lewą stroną drogi jeden za drugim lub, lub jeżeli ruch na drodze jest niewielki parami.

4.     W miastach należy poruszać się zwartą grupą po chodnikach lub miejscach przeznaczonych dla pieszych. Jezdnię przekraczamy w miejscach wyznaczonych ( pasy ) lub zgodnie z przepisami.

5.     Nie wolno zatrzymywać się w miejscach, gdzie utrudniona jest widoczność tzn. na zakrętach, za i przed wzniesieniem, które zasłaniają widoczność nam i kierującym.

6.     Jeżeli kolumna przekracza 20 m maszerujący po lewej stronie są obowiązani nieść latarnie białe rozmieszczone co 10 m, widoczne z odległości 150 m.

7.     Nie wolno odłączać się od grupy maszerującej bez zgody prowadzącego.

8.     Podczas wycieczki lub rajdu 1 opiekun przypada na :

·        10 uczestników przy turystyce kwalifikowanej ( górskiej )

·        15 uczestników przy innych formach.                                                                                                    

         

                                                                                                                       Opracowali :

G.Michalska 

                                                                                                                           G. Holerek