Reforma szkolnictwa ponadgimnazjalnego.



 

Od września 1999 roku trwa proces przebudowy polskiego systemu szkolnego, czyli stopniowego wprowadzania w życie reformy strukturalno - programowej. Reformę podzielono na etapy i jej celem jest wprowadzenie trójstopniowego ustroju szkolnego, podnoszenie wykształcenia społeczeństwa do pożądanego poziomu, tj. aby wykształcenie średnie poświadczone egzaminem maturalnym zdobywało w najbliższych latach około 80% młodych Polaków, zaś pozostałe 20% młodzieży kończyło szkoły zasadnicze. Istotnym zadaniem reformy jest również wyrównanie szans edukacyjnych pomiędzy miastem, a wsią. Wdrożono już I etap reformy, powołano do życia sześcioletnią szkołę podstawową oraz trzyletnie gimnazjum. Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowuje się obecnie do wprowadzenia II etapu reformy, reformy szkolnictwa ponadgimnazjalnego. Poniżej podane kalendarium pokazuje jakie najważniejsze zmiany organizacyjne, programowe oraz zmiany związane z wprowadzaniem systemu egzaminów wewnętrznych planowane są w kolejnych latach szkolnych. Proponowane kalendarium zmian:

1. Z dniem 1 września 2001 r., w a w przypadku szkół dla dorosłych - z dniem września 2002r., likwiduje się klasę pierwszą, a w latach następnych kolejne klasy dotychczasowej szkoły zasadniczej i szkół średnich, z wyjątkiem technikum na podbudowie programowej szkoły zasadniczej oraz szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej, z zastrzeżeniem § 5.

2. Od roku szkolnego 2000/2001, a w przypadku szkół dla dorosłych - od roku szkolnego 2001/2002, nie prowadzi się rekrutacji kandydatów do klasy pierwszej dotychczasowej szkoły zasadniczej i szkół średnich, z wyjątkiem technikum na podbudowie szkoły zasadniczej oraz szkoły policealnej i szkoły pomaturalnej.

3. Z dniem 1 września 2004 r., a w przypadku szkół dla dorosłych - z dniem 1 września 2005 r., likwiduje się klasę pierwszą, a latach następnych kolejne klasy dotychczasowego technikum na podbudowie programowej szkoły zasadniczej, z zastrzeżeniem § 5.

4. Od roku szkolnego 2003/2004, a w przypadku szkół dla dorosłych - od roku szkolnego 2004/2005, nie prowadzi się rekrutacji do klasy pierwszej technikum wymienionego w ust.1.

5. Dwuletnie szkoły zawodowe oraz licea profilowane są tworzone z dniem 1 września 2002 r.

6. Licea uzupełniające są tworzone z dniem 1 września 2004 r.

7. Szkoły policealne, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 lit. d ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty są tworzone z dniem 1 września 2005r.

8. Z dniem 1 września 2002 r., a w przypadku szkół dla dorosłych - z dniem 1 września 2003 r., organy prowadzące dotychczasowe szkoły zasadnicze oraz szkoły średnie, z wyjątkiem technikum na podbudowie programowej szkoły zasadniczej oraz szkół policealnych i szkół pomaturalnych - przekształcają je w wybrane przez siebie typy szkół ponadgimnazjalnych, o których mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 a i b.

9. Z dniem 1 września 2004 r., a w przypadku szkół dla dorosłych - z dniem 1 września 2005 r., organy prowadzące dotychczasowe technika na podbudowie programowej szkoły zasadniczej - przekształcają je w wybrane przez siebie typy szkół ponadgimnazjalnych, o których mowa w art. - ust. 1 pkt 3 ustawy wymienionej w § 3 ust. 3.

10.Z dniem 1 września 2005r., a w przypadku szkól dla dorosłych - z dniem 1 września 2006 r., dotychczasowe szkoły policealne i szkoły pomaturalne - stają się szkołami policealnymi, o których mowa w § 3 ust. 3.


Z powyższego planu wynika, że uczeń kończący gimnazjum ma w nowym systemie edukacji możliwość wyboru dwóch dróg kształcenia :
- naukę w trzyletnim liceum profilowanym, po którym może on zdobywać kwalifikacje zawodowe w szkole policealnej lub, po zdaniu egzaminu maturalnego, starać się o przyjęcie na studia.
- naukę w dwuletniej szkole zawodowej, przygotowującej do egzaminu zawodowego, następnie może ukończyć liceum uzupełniające, szkołę przygotowującą absolwentów szkół zawodowych do egzaminu maturalnego, a dalej jak absolwenci liceum profilowanego.

W celu stworzenia atrakcyjnej oferty kształcenia proponuje się 5 profili określonych celami kształcenia, są to:
* profil akademicki
* profil techniczno - technologiczny
* profil rolniczo - środowiskowy
* profil społeczno - usługowy
* profil kulturowo - artystyczny

Każdy z profili oferował będzie inne zajęcia kierunkowe i ofertę dodatkową, uczeń będzie konstruował swoją ścieżkę profilową w pierwszym roku nauki, po zapoznaniu się z możliwościami jakie daje szkoła.
Ważną częścią reformy jest reforma programowa, której istota polega na harmonijnej realizacji przez nauczyciela zadań w zakresie nauczania, kształcenia umiejętności i wychowania. Uczniowie liceum profilowanego powinni wyróżniać się wysokim poziomem wiedzy ogólnej oraz pogłębioną znajomością dziedziny wynikającej z profilu akademickiego lub profili zawodowych.
Sądzę, że szczegółowe poznanie celów reformy, rodzajów zmian i zasad ich wprowadzania, zagwarantuje stworze dobrego systemu edukacji, dzięki któremu szkoła stanie się silnym fundamentem rozwoju …

                          mgr Halina Boczkowska - nauczyciel BSP