Eliminowanie nieprzystosowania społecznego dzieci i młodzieży.
Wspólnym elementem różnodyscyplinarnych definicji nieprzystosowania społecznego jest przekonanie, iż zjawiskami wskazującymi na nieprzystosowanie społeczne młodzieży są jej zachowania, które pozostają w sprzeczności z powszechnie uznawanymi normami, wartościami i oczekiwaniami. MEN w zależności od stopnia nasilenia objawów i dodatkowych czynników środowiskowych, wyróżniło nieprzystosowanie społeczne i zagrożenie nieprzystosowaniem, przy czym za objawy, które należy brać pod uwagę przyjęło : nagminne wagary, ucieczki z domu i włóczęgostwo, sporadyczne lub systematyczne picie alkoholu, odurzanie się, niszczenie mienia, stosowanie przemocy, bójki, przywłaszczenie cudzego mienia, kradzieże, udział w grupach negatywnych, włamania, rozboje, wymuszanie i gwałty. Młodzież nie ma zbyt dużych możliwości rozładowania swojej aktywności w sposób akceptowany społecznie. Wielu młodych ludzi nie otrzymuje odpowiedniego wsparcia społecznego ani w rodzinie, ani w szkole. Często jedynym miejscem, gdzie mogą otrzymać wsparcie i uznanie są bandy młodzieżowe o charakterze przestępczym. Do zachowań dewiacyjnych popycha młodych ludzi patologia rodzin, zwłaszcza alkoholizm, przestępczość oraz patologia szkoły. Duże znaczenie odgrywa struktura rodziny. Brak opieki, niestabilność emocjonalna, zaburzone konfliktowe kontakty rodzinne skłaniają młodych ludzi zaspokajania swoich potrzeb poza domem. Oglądanie przemocy w środkach masowego przekazu zwiększa nie tylko tolerancję na przemoc, czy też uczy nowych aspołecznych zachowań, ale również zaburza poczucie bezpieczeństwa, prowadząc do powstawania lęków i niepokojów. Badania dowodzą, że ludzie o tendencjach agresywnych stają się jeszcze bardziej agresywni na skutek częstego oglądania przemocy.
Czynniki socjokulturowe i biopsychiczne współpracujące z nieprzystosowaniem młodzieży
(Dane: Lesław Pytka "Pedagogika resocjalizacyjna 1995r.) W dążeniu do przeciwdziałania demoralizacji i przestępczości nieletnich i stwarzania warunków powrotu do normalnego życia nieletnim, którzy popadli w konflikt z prawem bądź zasadami współżycia społecznego, oraz w dążeniu do umacniania funkcji opiekuńczo wychowawczej i poczucia odpowiedzialności rodzin za wychowanie nieletnich na świadomych swych obowiązków członków społeczeństwa opracowano akty prawne regulujące postępowanie w sprawach nieletnich zawarte w Ustawie o postępowaniu w sprawach nieletnich (stan prawny na dzień 15 sierpnia 2002r.) Nieletnim - jest osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.
Art. 4 § 1. ustawy mówi : Każdy, kto stwierdzi istnienie okoliczności świadczących o demoralizacji nieletniego, w szczególności naruszenie zasad współżycia społecznego, popełnienie czynu zabronionego, systematyczne uchylanie się od obowiązku szkolnego lub kształcenia zawodowego, używanie alkoholu lub innych środków w celu wprowadzenia się w stan odurzenia, uprawiania nierządu, włóczęgostwo, udział w grupach przestępczych, ma społeczny obowiązek odpowiedniego przeciwdziałania temu, a przede wszystkim zawiadomienia o tym rodziców lub opiekuna nieletniego, szkoły, sądu rodzinnego, Policji lub innego właściwego organu.
W myśl ustawy wobec nieletnich Sąd Rodzinny może : - udzielić upomnienia, - zobowiązać do określonego postępowania np. naprawienia wyrządzonej szkody, podjęcia nauki lub pracy, do uczestniczenia w odpowiednich zajęciach o charakterze wychowawczym, terapeutycznym lub szkoleniowym, - ustanowić nadzór kuratora, - orzec umieszczenie w rodzinie zastępczej, placówce opiekuńczo wychowawczej, - orzec umieszczenie w zakładzie poprawczym.
Najbardziej upowszechnioną formą ingerencji sądu w sprawy rodziny zaniedbującej swoje obowiązki względem dzieci, jest ograniczenie władzy rodzicielskiej i oddanie ich nadzorowi kuratora sądowego. Kuratorzy sądowi powołani są do realizacji funkcji wychowawczo � resocjalizacyjnych i profilaktycznych w środowisku otwartym. W praktyce sądu rodzinnego stosuje się nadzór kuratora wobec nieletniego w różnych jego sytuacjach życiowych. Kurator sądowy wkraczając w życie podopiecznego i jego rodziny rozpoczyna pracę, której efektem ma być zapobieganie dalszej demoralizacji nieletniego. Wiąże się z tym także oddziaływanie opiekuńcze, profilaktyczne i resocjalizacyjne kuratora w rodzinie, które mogłyby naprawić dotychczasowe zaniedbania wychowawcze. Jak wykazują badania prowadzone wśród młodzieży niedostosowanej społecznie i przestępczej w znacznej mierze wywodzi się ona z rodzin o destrukcyjnym działaniu wychowawczym. Współpraca kuratora ze szkołą nabiera szczególnego znaczenia z uwagi na fakt, że zdecydowaną większość podopiecznych stanowią dzieci i młodzież w wieku szkolnym. Szkoła obok rodziny jest drugim bardzo ważnym środowiskiem wychowawczym, mającym zasadnicze znaczenie dla rozwoju osobowości dziecka. Liczy się tu zwłaszcza sposób traktowania dziecka przez nauczyciela, ocena jego przez wychowawców, akceptacja przez rówieśników. Brak sukcesów w działalności szkolnej ucznia, nieosiągalnie dobrych wyników w nauce, wywołuje niezadowolenie nauczycieli i rodziców. Na tym tle może powstać u dziecka trudna sytuacja konfliktowa zarówno w szkole, jak i w domu. Jeśli zaś potrzeba sukcesów stale jest deprymowana, a pozycja społeczna dziecka gorsza niż rówieśników, może dojść do dalszych niewłaściwych zachowań, tym bardziej iż niepomyślne wyniki pracy szkolnej powodują często represje również na terenie domu. Może to prowadzić do nawiązania niekorzystnych kontaktów z rówieśnikami, wiązania się z grupami młodzieży wykolejonej społecznie. Większość młodzieży będącej pod opieką kuratorów ma znaczne opóźnienia w nauce. Wyrównanie tych poważnych braków u nieletnich po sprawach karnych lub tych ze spraw opiekuńczo wychowawczych musi być pierwszoplanowym celem pracy kuratora i ważnym zadaniem dla nauczycieli. Toteż niezbędna jest współpraca wychowawcy, pedagoga szkolnego i kuratora. Często jednak bywa tak, że wychowawca nie do końca orientuje się w trudnej rodzinnej sytuacji dziecka nie zawsze znając przyczyny słabych wyników w nauce, zaniedbań lub złego zachowania będącego zwykle skutkiem traumatycznych doznań z domu rodzinnego. Podjęcie odpowiednich działań daje większą możliwość uzyskania sukcesu wychowawczego.
Podstawowe potrzeby młodego człowieka
Jadwiga Sołowij |