mgr Teresa Pieńkowska

                                      

                                     edukacja regionalna

 

 

BESKIDY ZACHODNIE A LITERATURA PIĘKNA

 

 

Beskid wszedł[mi] w drogę

i zaczął się za mną przekomarzać...

                     (Stanisław Gola)

 

 

Pierwsze informacje o Karpatach pojawiły się w II w. naszej ery (w literaturze obcej). U nas dopiero w XV w. Jan Długosz w swoich "Kronikach" wspomina o Tatrach i Babiej Górze.  Jednak aż do XVIII w. góry w literaturze pojawiają się jedynie sporadycznie.

Zainteresowanie górami i turystyką wzrasta, gdy pojawia się dzieło naukowo-turystyczne Stanisława Staszica "O ziemiorództwie Karpatów". Przez wiele lat służyło ono jako przewodnik (zawierało mapy, a także opisy etnograficzne).

Prezentacje twórców związanych z Beskidami, w tym z Beskidami Zachodnimi, należałoby rozpocząć od Wincentego Pola (1807-1872)  poety, etnografa, przyrodnika. Wincenty Pol postanowił stworzyć wielotomowe dzieło"Geografię i etnografię Polski", stąd liczne jego podróże naukowe. Badał on górne biegi głównych rzek wypływających z północnych stoków Karpat. Z tego też względu w 1843r. dotarł (razem z Janem Kantym i Janem Łobaszewskim) do źródeł Odry i Wisły. W Wiśle trafili oni na obchody święta Sobótki, a że folklor zawsze interesował W.Pola, toteż znalazło to odzwierciedlenie w jego pracach.

W 1866r. zostaje wydana jego"Pieśń o domu naszym, gdzie odnajdujemy opisy świąt, obrzędów i obyczajów polskich, a opisy te poeta łączy ze swoim testamentem ideowym.

Na początku lat siedemdziesiątych XIX w. Wincenty Pol przebywał w Jaworzu, w zakładzie przyrodoleczniczym stosowane tam są (m.in. kuracje z wykorzystaniem żętycy). Przyczynił się on potem do popularyzacji tego uzdrowiska.

 

Z Beskidami związała się również Maria Konopnicka (1842-1910), która w 1890r. wyjechała z Warszawy na południe, by odpocząć. Początkowo zatrzymała się w Krakowie, ale liczne wizyty, jakie jej składano (była już wtedy znaną pisarką i poetką), przeszkadzały jej w pracy literackiej. Postanowiła więc wyjechać do jakiejś małej miejscowości. Myślała o Gorlicach lub Krzeszowie, ale ostatecnie wybrała Suchą Beskidzką. Miała tu wymarzoną ciszę i spokój, były góry, a i do Krakowa  ośrodka kulturalnego nie było daleko.

W liście do córki pisze;"Sucha leży w górach niezbyt wysokich i w części tylko lasem pokrytych, a w znaczniejszej  zbożem. Poetka żyje tu bardzo skromnie :"Ze stacji przynoszą mi zupę i kawałek mięsa z jarzyną i jedno, i drugie  podłe. Kosztuje to 40 centów. Herbatę robię sobie sama, bułki tylko żydowskie, ale ich nie jadam; biorę chleb na bochenki, które przywożą konduktorzy z Żywca" donosi w innym liście.

W późniejszych latach Konopnicka przyjeżdża do Wisły i do Jaworza  do zakładu przyrodniczego, gdzie wcześniej leczył się Wincenty Pol. Ponieważ jednak Jaworze jest już dość znane, a więc i drogie, poetka przenosi się do Mikuszowic (obecnie dzielnica Bielska-Białej). W tym czasie powstają jej wiersze z cyklu"Pod Beskidami". Konopnicka zachwyca się górami, odkrywa ich piękno i urok, pisząc :

Ani wy nie Tatry,

Ani nie Karpaty,

Ani po was sokół lata,

Halny wiatr skrzydlaty (...)

 

Ale wy poklękły

Pod świerkowym borem

Odziały się w maj nadziei

Wiośnianym kolorem.

 

Poetka odpoczywała w Beskidach Zachodnich dwa razy, wystarczyło to jednak, by pokochała tę ziemię, góry i ich mieszkańców.

 

W II poł. XIX w. na śląsku Cieszyńskim mieszkał Robert Zanibal. Jest on autorem pierwszej powieści o Ondraszku, zbójniku beskidzkim. Zanibal był nauczycielem -      -uczył w Janowicach koło Frydka (obecnie Czechy), a więc w rodzinnej wsi Ondraszka. Pisarz zbierał o nim legendy i podania. Powieść Zanibala"Ondraszek, dowódca zbójów” ukazuje Ondraszka jako bohatera, a nie rozbójnika. Jest to niejako jego biografia wzbogacona o wiadomości historyczne z XVII/XVIII w. i  uwagi o charakterze etnograficznym na temat podań o zbójnikach. Zanibal zebrał i opracował także materiały etnograficzne –"Księstwa Cieszyńskiego powieści, osobliwości, lud i jego obyczaje, śpiewy itp.”

 

Emanuel Grim (1883-1950) � śląski poeta, dramatopisarz, publicysta,"jegomość” z Istebnej – ksiądz. Napisał zbiór wierszy"Znad brzegów Olzy”. Jeden z nich"Gronie nasze, gronie” obecnie jest hymnem beskidzkich górali.

Emanuel Grim jest także autorem poematu"Ondraszek”. Ta wierszowana opowieść obejmuje całe życie tego znanego zbójnika. Po każdej z ośmiu pieśni występuje morał, stąd ton dydaktyczny tego utworu.

 

Z Beskidami związał się również Zygmunt Lubertowicz (1883-1958), góral z Nowego Targu – poeta, publicysta, działacz społeczny i kulturalny. Przebywając na Podhalu, był bliskim współpracownikiem Władysława Orkana, redagował również"Echo Tatrzańskie”.

Od 1927r. zamieszkał w Bielsku i wkrótce stał się jednym z głównych animatorów życia kulturalnego na Podbeskidziu. Zaczął redagować"Echo Beskidzkie”, powstają również jego sonety beskidzkie, które są wyrazem jego miłości do tej ziemi :

„Beskidu letnie wieżyce, kopuły i kampanule

W przepychu żywej zieleni, słoneczną tknięte rozkoszą,

W psalmodie szumu wsłuchane, szczyty ku niebu podnoszą

Patrząc się na się z podziwem, że tyle ich jest – aż tyle!”

 

Lubertowicz był profesorem w gimnazjum, swoich uczniów"zarażał� miłością do gór i do wędrowania.

 

Walenty Krząszcz (1886-1959) � śląski pisarz ludowy, z zawodu nauczyciel.

Jako pierwszy wprowadził do literatury niestylizowaną (a więc – autentyczną) gwarę cieszyńską � powieść"Z cieszyńsko-śląskiej wsi”.

Pisał również opowiadania, gawędy, humoreski. Utwory jego ukazują zanikającą już obyczajowość wiejską i folklor cieszyńsko-beskidzki. Są one bogatym, autentycznym źródłem wiedzy o wsi cieszyńskiej.

 

Emil Zegadłowicz (1888-1941) – poeta, prozaik, dramatopisarz związany z Wadowicami i Gorzeniem Górnym (obecnie jest tam jego muzeum biograficzne).

Zegadłowicz znany jest przede wszystkim dzięki utworom"Zmory” i"Motory”."Zmory” to poetycki pamiętnik okresu dojrzewania, ale też bunt przeciwko obłudzie i zakłamaniu społeczeństwa małomiasteczkowego.

Powieść ta wywołała skandal ze względu na drastyczne opisy przeżyć młodego chłopca w okresie dojrzewania.

„Motory” skonfiskowano w 1938r.

Do beskidzkich utworów należałoby zaliczyć jego zbiór sześciu ballad -                   -zatytułowany"Powsinogi beskidzkie”. Poeta ukazuje tu realistyczne opisy prac ludzi na tle przyrody Beskidów, snuje również refleksje na temat losu człowieka. Cały cykl jest napisany gwarą.

Z kolei w"Kolędziołkach beskidzkich” wykorzystuje groteskę i ludowy humor nonsensowny.

Z inicjatywy E. Zegadłowicza powstała grupa poetycka"Czartak� (1922r.). W wierszach poetów skupionych wokół"Czartaka” ukazane są obyczaje, sztuka, przyroda Beskidów .Z biegiem czasu do grupy tej dołączają również Zofia Kossak-Szczucka, a także artyści – malarze i rzeźbiarze, m.in. Julian Fałat.

Zostały wydane trzy zbiory poezji wspaniale ozdobione rysunkami i drzeworytami wykonanymi przez samych artystów. Wszyscy oni propagowali regionalizm beskidzki, jednocześnie deklarowali antyurbanizm i sceptycyzm wobec współczesnej cywilizacji. Często w ich twórczości występuje stylizacja na prymityw ludowy.

E. Zegadłowicz w dzienniku w dniu śmierci napisał :"Odchodzę bez lęku, spokojnie, jakby w ciszę Wielkiego Lasu � prawie z radością”.

W 1968r. – w Wadowicach odsłonięto pomnik Emila Zegadlowicza.

 

Zofia Kossak-Szczucka (1890-1968) � powieściopisarka i publicystka, wnuczka malarza Juliusza Kossaka.

Od 1922r. pisarka mieszka w Górkach Wielkich koło Skoczowa. Powstają wtedy jej utwory :"Nieznany kraj”,"Z dziejów śląska”,"Skarb śląski”,"Na śląsku”. Z utworów tych emanuje miłość do regionu śląskiego, zwłaszcza beskidzkiego.

Temat śląski pojawia się marginalnie także w jej głównym dziele � w powieści"Krzyżowcy”. Jest to wielotomowy cykl o wyprawach krzyżowych, arcydzieło, jedna z anjlepszych polskich powieści historycznych.

Po wojnie Zofia Kossak-Szczucka przebywała w Londynie. Powróciła do Górek Wielkich w 1957r.  Zamieszkała w dawnym domu ogrodnika (obecnie jest tam jej muzeum biograficzne), gdyż dom, w którym mieszkała, został spalony w czasie wojny.

Melchior Wańkowicz, jeden z przyjaciół Zofii Kossak-Szczuckiej, tak pisał o atmosferze domu pisarki :"Z obszernej sieni uderza chłodem i zapachem zboża, ziół, suszonych owoców i grzybów”.

 

Gustaw Morcinek (1891-1963) – pisarz, publicysta, pochodził z rodziny robotniczej. Początkowo pracował jako górnik (stąd"Łysek z pokładu Idy”), potem jako nauczyciel w Skoczowie.

Morcinek napisał powieść historyczną"Ondraszek”, nad którą pracował 20 lat. Ukazuje ona historię zbójnika Ondraszka, jak również śląskie tradycje ludowe. Do tradycji tych sięga również w swoich baśniach (m.in. w zbiorze"Przedziwne śląskie powiarki”).

Morcinek jest autorem monografii etnograficznej"śląsk”, a także pracy publicystycznej"Ziemia cieszyńska”.

Obecnie w Skoczowie znajduje się muzeum biograficzne Gustawa Morcinka.

 

Jan Sztaudynger (1904-1970) – poeta, satyryk.

Od 1930r. przyjeżdża na narty do pensjonatu w Wiśle. Jest entuzjastą"białego szaleńswa”, które zaszczepił mu jego ojciec (jeden z pierwszych narciarzy w Polsce).

„U źródeł Polski” to zbiór szkiców literackich, impresji związanych z krajobrazem i mieszkańcami Beskidów.

„Kantyczki śnieżne” – tomik składający się z 30 wierszy. Inspiracją do ich napisania stała się zima beskidzka i związane z nią emocje.

 

Maria Wardas (1909-1986) � powieściopisarka, bardzo związana z regionem ślasko-cieszyńskim. Zawsze podkreślała swój ludowy rodowód. Często posługiwała się gwarą, nosiła również strój ludowy.

Chodziła do szkoły w Skoczowie, gdzie jej nauczycielem był Gustaw Morcinek. On ją niejako wprowadził w świat literatury.

Jej najlepszą powieścią jest"Maryśka ze śląska” (1935r.), znana również pod tytułem"Dziewczyna z chmur”.

Maria Wadras pisze także cykl powieściowy zatytułowany"Wyłom”, który ukazuje dzieje wsi podbeskidzkiej na przestrzeni od końca XIX w. Do połowy XX w.

 

Janina Brzostowska (ur. 1907) � poetka, powieściopisarka, tłumaczka.

Należała do grupy poetyckiej"Czartak”, która powstała w Wadowicach z inicjatywy Emila Zegadłowicza. Poezja Brzostowskiej ma charakter refleksyjny, a refleksje te dotyczą zarówno świata ludzkich przeżyć, jak i piękna rodzinnego krajobrazu :

„Czołga się płową linią grzbietów

zmierzchu cień

Nie wiadomo, skąd nadchodzi noc

I dokąd odszedł dzień.

 

Może w lasach na Jawornicy

Skrył się i czeka

Aż o brzasku ponad przełęczą

Wze3jdzie jutrzenka...”

                                                („Wioski w Beskidzie”)

 

Paweł Łysek (1914-1978) – folklorysta, pisarz, pochodził z Jaworzynki koło Istebnej.

W dzieciństwie posługiwał się on gwarą śląsko-cieszyńską, później pisał w j. literackim, ale swoje najważniejsze utwory napisał w języku tak silnie zdialektyzowanym, że miejscami prawie niezrozumiałym. Do niektórych utworów dołączał nawet słowniczki!

Wydaje on swoje wspomnienia :”Z Istebnej w świat” i"Poszło na marne�. W powieści"Przy granicy” (1966r.) ukazuje swoją <<  małą ojczyznę >> - trzy wioski: Istebną, Jaorzynkę, Koniaków. Pisarz posługuje się tu specyficzną gwarą tych rejonów, przedstawia tradycje ludowe, górski pejzaż. Łączy realizm z fantastyką ludową. Autor opisuje też szczególne obyczaje, jak ten, iż narzeczony powinien (!) sypiać w jednym łóżku z narzeczoną, ale aż do ślubu bez fizycznych konsekwencji.

W powieści ukazane są m.in."szkubaczki” (darcie pierza), na które schodzą się kobiety: Jadwiga Zwypłakana, Zuzka Spodżłobu, Jewka Zdupnego. Wydaje kolejne powieści:"Twarde żywobycie Jury Odcesty”,"Marynka, cera Gajdosza”,"Jano i jego zbójniccy kamraci”.

Łysek ukazuje odchodzącą już w przeszłość obrzędowość i tradycje ludowe. Jego utwory to etnograficzny, historyczny i socjologiczny dokument ginącego świata górali beskidzkich.

 

Stanisław Gola  współcześnie żyjący poeta z Bielska-Białej. Jego wyobraźnia poetycka i bogactwo językowe pozwala mu na odkrywanie wciąż na nowo uroku ziemi beskidzkiej. Autor"Leśnej kolędy", do której melodię ułożyła Marta Dobrucka-Kuboszek:

 

„Noc  nad porębą zimy białej                                                                          Grudniowe srebro na Beskidach.

W obłoku światła  przędzie zwiastowanie

Wpatrzony w lasy mróz ewangelista...

Poeta w innej kolędzie wyznaje:

Tej kolędy się uczę od lat

z biblii lasu  ciągle od nowa

kiedy zimą u progów chat

śnieg jak białe koronki z Koniakowa...

 

Piękno i urok Beskidów docenili nie tylko ich mieszkańcy, nie tylko turyści, ale także twórcy, w tym  pisarze i poeci. Są wśród nich tacy, którzy wyrośli na tej ziemi, są tacy, którzy raz trafiwszy w Beskidy, wielokrotnie do nich powracali, są wreszcie i tacy, którzy  zobaczywszy je  zostali tu na zawsze i na trwałe wpisali się w ich pejzaż.

Niniejsza praca nie wyczerpuje tematu "Beskidy Zachodnie a literatura piękna".

Zebranie materiału faktograficznego nie było łatwe, jako że nie istnieją jakiekolwiek monografie, które by prezentowały to zagadnienie. Materiałów do pracy szukałam w rozproszonej literaturze podmiotowej i przedmiotowej, chcąc choć w części ukazać twórczość literacką, która związana jest z Beskidami Zachodnimi.

Chciałabym, aby moja praca stała się inspiracją do napisania monografii ukazującej twórców literackich i ich dzieła, które poświęcone są mieszkańcom Beskidów, ukazują ich tradycje ludowe, folklor, a także piękno tej ziemi.

 

 

 

 

Bibliografia

1.     "Emil Zegadłowicz i jego Beskidy, red. Jurczak Z., Gorzeń Górny 1996

2.     "Gronie nasze, gronie, wybór i oprac. Rosner E., Bielsko-Biała 1978

3.      Jurgała-Jureczka  J.,"śląsk w życiu i twórczości Zofii Kossak-Szczuckiej”, Cieszyn 2002

4.      Kucza-Kuczyńska M.,"Polskie muzea literackie, Warszawa 1986

5.      Kuncewicz P.,"Leksykon polskich pisarzy współczesnych, t. 1, 2, Warszawa 1995

6.      Kwiatkowski J.,"Dwudziestolecie miedzywojenne", Warszawa 2000

7.     "Literatura polska. Przewodnik encyklopedyczny, t. 1, 2, Warszawa 1984, 1985

8.      Markiewicz H.,"Pozytywizm", Warszawa 1999

9.      Rosner E.,"Beskidzkie ścieżki pisarzy", Katowice 1982

10.  Rosner E.,"Konopnicka w Beskidach", Cieszyn 1996

11.  Rosner E.,"O Marii Wardas  bez laurki" [w:]"Kalendarz Beskidzki” 1993, s. 36-38

12.  Szczotka M.,"Emil, dziecko z Białej" [w:]"Kalendarz Beskidzki” 2000/2001, s. 123-124