Aktywizująca metoda nauczania  METAPLAN

 

 

Lekcje powtórzeniowe i utrwalające poznany materiał można przeprowadzać w atrakcyjny dla uczniów sposób stosując metodę metaplanu, którego zasady są proste, niemniej wymagają znajomości powtarzanego materiału.

 

Cechy metaplanu:

 

 

  • ma określony cel i metodę pracy
  • wyznaczone są osoby odpowiedzialne za jego realizację
  • możliwość korzystania z pomocy podręcznika, zeszytu, tablic matematycznych
  • dyskusja w grupie podczas omawiania i rozwiązywania problemu (nauczyciel nie powinien w niej uczestniczyć)
  • rezultaty pracy w formie plakatu prezentowane są na forum klasy
  • samoocena uczniów w grupach.

 

 

 

Przygotowanie instrukcji do metaplanu

 

Instrukcja przygotowana przez nauczyciela powinna zawierać informacje niezbędne do wykonania przez uczniów postawionego im zadania:

 

1) Zasady pracy w grupach

  • wybór lidera, sekretarza, sprawozdawcy, omówienie roli każdego z nich
  • omówienie zasad dyskusji w grupie
  •  

2) Zadania dla każdej z grup z podaniem pytań:

  • jak jest rozwiązane zadanie - wskazanie błędów w danym rozwiązaniu
  • jak być powinno - przedstawienie prawidłowego rozwiązania
  • dlaczego popełniono takie błędy - wyjaśnienie na czym polega błąd
  • wnioski - jakich błędów należy unikać
  •  

3) Przedstawić schemat, który ułatwi robienie plakatu:


                    
JAK JEST                                                                 JAK POWINNO BYĆ

 

 

 

 

 

 

                                                                WSKAZANIE BŁĘDÓW

 

 

 

 

                                                                                                    WNIOSKI

 

 

 

 


 

 

4) Czas na wykonanie pracy (wskazane dwie jednostki lekcyjne)

 

 

Prezentacja plakatu

 

Plakaty powinny być wywieszone w widocznym miejscu

Ustalamy czas prezentacji, taki sam dla każdej grupy

 

 

Samoocena pracy i prezentacji

 

Ocenę poszczególnych członków grupy dokonuje lider wraz z zespołem mając na uwadze udział każdego z nich w rozwiązywaniu zadania , tworzeniu plakatu i prezentację sprawozdawcy.

Ostateczną ocenę pracy grupy ustala nauczyciel uwzględniając samoocenę uczniów.

 

 

 

 

Przykładowe zadania

 

 

 Grupa I

 

Dane równanie rozwiązano w następujący sposób. Czy poprawnie? Odpowiedź uzasadnij.

 

log(3x+4) + log(x+8) = 2                                                      dziedzina logarytmów:

log(3x+4) + log(x+8) = 2log10                                                  3x+4>0 i x+8>0

log(3x+4) + log(x+8) = log102

(3x+4) + (x+8) = 102

4x + 12 = 100

4x = 88

x = 22

 

Oceń poprawność rozwiązania danego równania, odpowiedź uzasadnij.

 

72x - 72x-1 = 6

72x - 72x 7-1= 6

wprowadzam pomocniczą niewiadomą      7x = t

t2 - t2  = 6

t2= 6

t2 = 7

t =  

 

Grupa II

 

Daną nierówność rozwiązano w następujący sposób. Czy poprawnie? Odpowiedź uzasadnij.

 

Log2(x+1) > 3                                dziedzina: x+1>0

23 > (x+1)

8 > x + 1

- x + 7 > 0

- x > -7

x > 7

 

Oceń poprawność rozwiązania danego równania, odpowiedź uzasadnij.

 

32x+2 - 3x = 72

32x+2-x  = 32  23

3x+2 = 32 23

x + 2 = 2 23

x + 2 = 24

x = 16 -2

x = 14

 

mgr Danuta Olszewska

 

        .