Aktywizująca metoda nauczania METAPLAN
Lekcje powtórzeniowe i utrwalające poznany materiał można przeprowadzać w atrakcyjny dla uczniów sposób stosując metodę metaplanu, którego zasady są proste, niemniej wymagają znajomości powtarzanego materiału.
Cechy metaplanu:
Przygotowanie instrukcji do metaplanu
Instrukcja przygotowana przez nauczyciela powinna zawierać informacje niezbędne do wykonania przez uczniów postawionego im zadania:
1) Zasady pracy w grupach
2) Zadania dla każdej z grup z podaniem pytań:
3) Przedstawić schemat, który ułatwi robienie plakatu:
WSKAZANIE BŁĘDÓW
WNIOSKI
4) Czas na wykonanie pracy (wskazane dwie jednostki lekcyjne)
Prezentacja plakatu
Plakaty powinny być wywieszone w widocznym miejscu Ustalamy czas prezentacji, taki sam dla każdej grupy
Samoocena pracy i prezentacji
Ocenę poszczególnych członków grupy dokonuje lider wraz z zespołem mając na uwadze udział każdego z nich w rozwiązywaniu zadania , tworzeniu plakatu i prezentację sprawozdawcy. Ostateczną ocenę pracy grupy ustala nauczyciel uwzględniając samoocenę uczniów.
Przykładowe zadania
Grupa I
Dane równanie rozwiązano w następujący sposób. Czy poprawnie? Odpowiedź uzasadnij.
log(3x+4) + log(x+8) = 2 dziedzina logarytmów: log(3x+4) + log(x+8) = 2log10 3x+4>0 i x+8>0 log(3x+4) + log(x+8) = log102 (3x+4) + (x+8) = 102 4x + 12 = 100 4x = 88 x = 22
Oceń poprawność rozwiązania danego równania, odpowiedź uzasadnij.
72x - 72x-1 = 6 72x - 72x
wprowadzam pomocniczą niewiadomą 7x = t t2 - t2
t2 = 7 t =
Grupa II
Daną nierówność rozwiązano w następujący sposób. Czy poprawnie? Odpowiedź uzasadnij.
Log2(x+1) > 3 dziedzina: x+1>0 23 > (x+1) 8 > x + 1 - x + 7 > 0 - x > -7 x > 7
Oceń poprawność rozwiązania danego równania, odpowiedź uzasadnij.
32x+2 - 3x = 72 32x+2-x = 32 23 3x+2 = 32 23 x + 2 = 2 23 x + 2 = 24 x = 16 -2 x = 14
mgr Danuta Olszewska
.
|