Wykorzystanie wiedzy z ró
żnych nauk ścisłych
Fizyka jest jedną z nauk przyrodniczych, której rozwój na przestrzeni ostatnich dziesięcioleci spowodował powstanie nowych specjalności obejmujących coraz węższe dziedziny nauk przyrodniczych. Kształci się coraz większą ilość specjalistów coraz węższych dziedzin nauki. Może to doprowadzić do absurdalnej sytuacji, że będziemy mieli bardzo wysoko wykwalifikowanego specjalistę z dziedziny wiedzy, której zakres zbliża się do zera. Należy więc stwarzać takie sytuacje, w których wiedza z wielu dziedzin mogła by być praktyczne i ze skutkiem stosowana. Szkolne programy nauczania są nadmiernie przeładowane treściami specjalistycznymi, co spowodowało trudności w spojrzeniu na nauki przyrodnicze jako jednej dużej rodziny nauk ścisłych.
W najnowszych programach nauczania fizyka została częściowo zintegrowana z innymi działami nauki, co stwarza szansę na powiązanie zjawisk z różnych działów fizyki i powiązanie procesów fizycznych w mikro i makro wiecie.
Fizyka ma wśród uczniów opinię przedmiotu trudnego, podręczniki uczniowskie napisane są w sposób chaotyczny co nie ułatwia nauczycielom organizację lekcji, które sprzyjałyby kształtowaniu w umysłach uczniów wiedzy integrującej przedmioty matematyczne i przyrodnicze. Lekcje fizyki powinny ograniczać dydaktykę pamięci na rzecz dydaktyki myślenia. Proces uczenia powinien zapewnić zrozumienie poznanych treści i ich zapamiętanie oraz wykształcić umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy w nowych sytuacjach. Pozytywną funkcję w uczeniu i zwiększaniu jej efektów powinno spełniać zintegrowanie nauczanie przedmiotów przyrodniczych, które można realizować na lekcjach przez nawiązanie do wiadomości z przedmiotów pokrewnych. Znaczącą rolę może odegrać stosowanie odpowiednio dobranych zadań obliczeniowych i sytuacyjnych łączących wiadomości z wielu dziedzin fizyki i np. matematyki. Zadania tego typu można stosować przy podsumowaniu działu co pozwala spojrzeć całościowo na treści zawarte w danej partii materiału. Zadania takie mogą przyczynić się także do korelacji między fizyką a matematyką. Przedstawione zadanie łączy w sobie wiadomości z kinematyki, dynamiki, energii mechanicznej, zasady zachowania energii, wiedzy o polu magnetycznym i cząstkach elementarnyc
h.Tekst.
Cz
ąstka α o energii 500 eV wlatuje do jednorodnego pola magnetycznego prostopadłego do prędkości jej ruchu. Indukcja pola jest równa 0,1 Tesli.1.Znaleć siłę działającą na cząstkę w polu magnetycznym.
2.Znaleć promień okręgu po którym porusza się cząstka.
3.Znaleć okres obiegu cząstki.
Uczniom należy wpoić odpowiednią strategię rozwiązywania zadań tekstowych. Po pierwsze starannie przeczytać ze zrozumieniem tekst zadania i jest to jedna z ważniejszych umiejętności. Na podstawie przeczytanego tekstu uczeń powinien umieć wskazać wielkości dane i szukane.
Dane:
Energia kinetyczna cz
ąstki α Ek = 500 eVIndukcja pola magnetycznego B = 0,1 T
K
ąt między wektorem prędkości a wektorem indukcji α = 90˚Szukane:
1.Si
ła działająca na cząstkę α F = ?2.Promie
ń okręgu po jakim porusza się cząstka R = ?3.Okres obiegu cząstki α po okręgu T = ?
Następna czynność to analiza zjawisk przedstawionych w treści zadania i zapisanie odpowiednich wzorów opisujących te zjawiska. Należy zwrócić uwagę na zjawiska cząstkowe i umiejętnie łączyć je z całą trzecią zadania.
Analiza może wyglądać następująco:
cząstka α wpada w pole magnetyczne więc doznaje działania siły Lorentza, która jest opisana wzorem F
l = B ˇ q ˇ v ˇ sinαsinα
= 90˚ to sin 90˚ = 1F
l = B ˇ q ˇ vPrzypominamy regu
łę trzech palców lewej dłoni ponieważ siła ta działa w polu magnetycznym. Stwierdzamy, że siła ta tworzy kąt prosty z wektorem prędkości a to jest cechą siły dośrodkowej występującej w ruchu po okręgu.Pojawia się wniosek, że siła Lorentza jest źródłem siły dośrodkowej co oznacza, że ładunek porusza się po okręgu. Połączenie wiadomości o zachowaniu się ładunku w polu magnetycznym i wiadomości z ruchu po okręgu a więc wiadomości z różnych działów fizyki pozwala na zapisanie równań.
Brak znajomo
ści prędkości uniemożliwia rozwiązanie zadania na tym etapie.Powracamy raz jeszcze do treści zadania i znajdujemy opis rodzaju cząstki, co z kolei pozwala wykazać się umiejętnościami posługiwania się tablicami fizycznymi, z których dowiadujemy się o masie i ładunku cząstki.
Znajomo
ść wzoru na energię kinetyczną i tu odwołujemy się do wiadomości z działu praca, moc , energia pozawala określić prędkość cząstki.Równania 1 i 2 tworz
ą układ równań z dwoma niewiadomymi R i v. W tym miejscu przypominamy lekcje matematyki, na których rozwiązywany był tego typu układ równań.Znajdujemy więc korelacje między matematyką i fizyką.
Potwierdzeniem poprawno
ści dokonywanych przekształceń jest sprawdzenie jednostki. Działanie to jest kolejnym punktem, który uczeń musi sobie przyswoić aby prawidłowo opanować technikę rozwiązywania zadań tekstowych.Zadanie to zawiera równie
ż pytania dla uczniów słabszych, dla których znalezienie odpowiedzi na pytanie poprzednie powinno być łatwiejsze. W tym miejscu wymagana jest znajomość siły Lorentza i wzoru, który przedstawia jej wartość.Ucze
ń ma możliwość wykazania się wiadomościami dotyczącymi energii kinetycznej i umiejętności posługiwania się tablicami fizycznymi.Równania (1) i (2) tworz
ą układ, który należy rozwiązać.Również w tym przypadku sprawdzamy jednostki.
Pytanie trzecie tego zadania pozwala zdolniejszym wykaza
ć się wiedzą z zakresu ruchu po okręgu, umiejętności posługiwania się tablicami i wykazać się umiejętności operacji matematycznych.Rozwiązanie wymaga utworzenia układu równań.
Na tym etapie równie
ż badamy jednostkę.Zadanie to obejmuje szeroką gamę zjawisk fizycznych i pozwala na ugruntowanie wielu pojęć. Zadanie tego typu pozwala na integrację wielu działów fizyki i na zróżnicowanie pracy uczniów słabszych i zdolniejszych. Przytoczone zadanie może być wykorzystane na lekcjach w ostatniej klasie nauczania fizyki w szkole średniej jak również na kółku fizycznym czy fakultetach z fizyki.
Literatura pomocnicza:
J.Z.Lewis: Nauczanie fizyki
PWN. Warszawa 1976