Pozalekcyjna oferta dla młodzieży zainteresowanej przedmiotami chemiczno-przyrodniczymi jest bardzo bogata. Każdy może znaleźć coś dla siebie. Zarówno ci, których bardziej interesuje ochrona środowiska, jak i ci, pasjonujący się naukami biologicznymi i chemicznymi, na licznych zajęciach mogą rozwijać swoje umiejętności i pogłębiać wiadomości.

 

 

 

Koło Biologiczne

 

Jednym z głównych celów edukacji biologicznej w naszej szkole jest wdrażanie uczniów do zrozumienia wpływu związków chemicznych na organizmy żywe, uświadomienie im konieczności ochrony powietrza, wody i gleby, obowiązku zmniejszania ilości odpadów, poszukiwania bezpiecznych dla środowiska sposobów uzyskiwania energii, konieczności stosowania technologii mało i bezodpadowych, oszczędnego korzystania z zasobów surowcowych i zasobów biosfery, poznanie roślinności i pospolitych gatunków zwierząt oraz złożoności ekosystemów najbliższej okolicy. Staramy się przygotować ucznia do współistnienia z przyrodniczym środowiskiem naszej planety. Równie istotne jest przygotowanie uczniów do licznych konkursów, olimpiad i zawodów. Tych celów nie da się zrealizować w pełni na zajęciach lekcyjnych. Dlatego organizowane są dodatkowe zajęcia edukacyjne. Mają one formę ćwiczeń, zajęć laboratoryjnych i terenowych. Odbywają się one co tydzień i trwają dwie godziny lekcyjne jako formy ćwiczeń lub sześć godzin jako wycieczki edukacyjne.

 

Na tych zajęciach uczniowie zapoznają się z prostymi metodami oceny stanu środowiska naturalnego, poznają problemy środowiska swojego regionu, uczą się przeciwdziałania degradacji środowiska. W ramach zajęć poznają podstawy stosowania metod bioindykacyjnych, głównie skali porostowej i metody saprobowej, analizują substancje zanieczyszczające wody powierzchniowe, poznają rośliny, zwierzęta i grzyby występujące na naszym terenie, uczą się podstawowych technik mikroskopowych i rozpoznawania pospolitych gatunków glonów i pierwotniaków. Analizują opad pyłowy i zanieczyszczenia gromadzone w śniegu. Poznają również budowę morfologiczną i funkcje życiowe przedstawicieli różnych grup systematycznych organizmów.

 

Miłości do przyrody i odpowiedzialności za środowisko nie można nauczyć się w szkolnej ławce. Stąd liczne wycieczki i zajęcia terenowe. Uczniowie, dostrzegając piękno otaczającej ich przyrody, starają się ją poznać i zrozumieć. Tam, gdzie pojawia się autentyczne zainteresowanie, tam, gdzie pojawią się emocje, rodzi się szacunek do obiektów badań, pojawia się gotowość do przeciwdziałania destrukcji, uruchamiają się nowe obszary wrażliwości. Uczniowie rozwijają swoje zainteresowania, co przekłada się na udział w licznych konkursach i olimpiadach.

 

W ramach pracy koła nawiązaliśmy współpracę z kołami innych szkół. Prowadzimy wspólne zajęcia z gimnazjami i szkołami podstawowymi. Współpracujemy też z Beskidzkim Okręgiem LOP. W ramach tej współpracy uczestniczymy w akcji sprzątania świata, rejestracji dzikich wysypisk, ochrony przed zanieczyszczeniami.

 

Braliśmy udział w ogólnopolskich akcjach, jak "Sprzątanie Świata", "Chrońmy wody Beskidów", "Dzień Ziemi". Zorganizowaliśmy wystawę plakatów o tematyce ekologicznej na korytarzu szkolnym oraz kilka audycji na tematy przyrodnicze.

 

Wiedza nieoperatywna jest mało przydatna, dlatego działalność koła zmierza do zaktywizowania uczniów do samodzielnego przyswajania wiedzy i zdobywania umiejętności.  Uczniowie dyskutują o problemach inżynierii genetycznej, metodach wykrywania chorób dziedzicznych, klonowaniu i innych. Uczą się odpowiedzialnego wypowiadania własnych sądów, rozwijają zamiłowania i zainteresowania przyrodnicze. Kształtują również umiejętności kluczowe, jak: czytanie ze zrozumieniem, formułowanie problemu badawczego, stawianie hipotezy, planowanie doświadczenia, konstruowanie tabel i wykresów oraz innych istotnych w rozwiązywaniu zadań maturalnych.

 

 

Koło Chemiczne

Wiedza chemiczna w ostatnich latach przeżywa ogromny rozwój. Jest to związane z jej obecnością w życiu codziennym. W związku z ograniczeniem ilości godzin chemii w nauczaniu podstawowym nie sposób wszystkich treści przekazać na zajęciach lekcyjnych. Dodatkowo o atrakcyjności chemii decydują doświadczenia. Na lekcjach mają one najczęściej charakter pokazu. Wiedza teoretyczna jest mało przydatna, dlatego działalność koła zmierza do zaktywizowania uczniów do samodzielnego przyswajania wiedzy i zdobywania umiejętności.

           

Uczniowie przeprowadzają samodzielnie doświadczenia chemiczne, do których instrukcje często sami przygotowują, dyskutują o problemach współczesnej chemii, metodach wykrywania różnych substancji chemicznych, poznają skład żywności i kosmetyków. Uczą się odpowiedzialnego wypowiadania własnych sądów, rozwijają zamiłowania i zainteresowania chemiczne. Kształtują również umiejętności kluczowe, jak: czytanie ze zrozumieniem, formułowanie problemu badawczego, stawianie hipotezy, planowanie doświadczenia chemicznego. Wszystko to pomaga uczniom przygotowywać się do konkursów chemicznych i uczy umiejętności istotnych w rozwiązywaniu zadań maturalnych.

       

W ramach promocji BSP organizowane są otwarte zajęcia laboratoryjne dla gimnazjalistów. Co roku cieszą się ogromnym powodzeniem. Przygotowują je i prowadzą uczniowie klasy IV, II i I technik analityk, w szczególności: Artur Czernek, Martyna Brzęczek, Bogusława Badura, Dorota Klimczak, Gabriela Górka i Paweł Drzewiecki oraz Katarzyna Tomaszek, Patryk Jendrecki, Aleksandra Czernek, Marek Jagosz, Marcelina Lekka, Patryk Jękal i Sylwia Czech. W bieżącym roku szkolnym odwiedzili nas już uczniowie Publicznego Gimnazjum w Kobiernicach, Gimnazjum w Bestwince, Gimnazjum w Jasienicy, Gimnazjum Nr 3 w Czechowicach-Dziedzicach oraz Gimnazjum Nr 2, Gimnazjum Nr 3 i Gimnazjum Katolickiego Towarzystwa Kulturalnego w Bielsku-Białej. Gimnazjaliści mogli obejrzeć atrakcyjne doświadczenia chemiczne, a także samodzielnie wykonać niektóre z nich. Zajęcia te bardzo się podobały i na pewno przyczyniły się do rozbudzenia chemicznych zainteresowań.

                                       

Pokazy ciekawych doświadczeń chemicznych były również atrakcją Beskidzkiego Festiwalu Nauki i Sztuki, Targów Edukacyjnych, Dnia Otwartego BSP i prezentacji szkół średnich w wielu gimnazjach naszego regionu.